De impact van de rechtzaak tegen Facebook op jouw online advertenties

Meta mag niet langer jouw gegevens gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen op Facebook en Instagram. Dit is volgens het European Data Protection Board (EDPB) namelijk in strijd met de wetgeving inzake gegevensbescherming door persoonsgegevens voor commerciƫle doeleinden.

Door het verwerken van deze gegevens kon Facebook erg gericht advertenties vertonen aan personen die hier interesse in zouden kunnen hebben. Dit omdat ze scherp in de gaten konden (/kunnen) houden wat je liked, leest en bekijkt op Facebook.

De impact van de uitspraak

Facebook heeft een abonnementsmodel in het leven geroepen als antwoord op al deze commotie. Echter is het maar de vraag of dit genoeg is voor het privacy waakhonden. Via het abonnement krijg je namelijk de keuze: gratis gebruik maken van Facebook (en akkoord gaan met de gegevensverzameling) of tegen een maandelijks bedrag een advertentie vrij Facebook gebruiken.

Echter moet je bij een dergelijke keuze altijd een keuze kunnen maken zonder nadelige gevolgen, en dat lijkt bij deze constructie dan ook niet mogelijk. Europese waakhonden geven dan ook aan kritisch te kijken naar dit handelen van Facebook.

Wat gaat er veranderen?

Dat er iets zal gaan veranderen in het online advertentie landschap, dat blijkt uit alles. Facebook probeert om het verbod heen te werken, maar voor hoelang dit goed zal gaan zal de tijd ons moeten leren. Het is dan ook verstandig om pro actief te kijken naar de veranderingen die dit alles teweeg zal gaan brengen. Op deze manier kan je jouw advertentie strategie indien nodig tijdig aanpassen.

Deze uitspraak heeft een aantal belangrijke gevolgen voor online adverteren:

In de eerste plaats zal het voor adverteerders hoogstwaarschijnlijk moeilijker worden om hun advertenties op specifieke doelgroepen te richten. Facebook zal namelijk minder gegevens mogen verzamelen over zijn gebruikers. Dit maakt het voor adverteerders moeilijker om te bepalen welke mensen geĆÆnteresseerd zijn in hun producten of diensten.

In de tweede plaats zal het in voor adverteerders in potentie ook duurder kunnen worden om advertenties op Facebook te plaatsen. Facebook zal namelijk meer geld moeten investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologieƫn om de privacy van zijn gebruikers te beschermen, maar ook minder kunnen verdienen omdat ze minder data verzamelen.

In potentie zullen we ook een verschuiving gaan zien naar andere platformen waarop bedrijven adverteren. Platforms zoals Google, LinkedIn en Amazon hebben namelijk minder gegevens over hun gebruikers dan Facebook, maar ze bieden wel vergelijkbare targeting mogelijkheden.

LinkedIn

Het grote voordeel aan bijvoorbeeld een platform zoals LinkedIn is dat je kan targeten op kenmerken die de gebruiker zelf opgeeft. Wil je bijvoorbeeld marketeers bereiken met jouw nieuwe product/dienst? Dan kan dit met een aantal klikken worden geregeld! Dit alles zonder dat er onder water moet worden verzameld of iemand wel marketeer is of niet.

Hoe dan ook zal de uitspraak tegen Facebook de manier waarop online wordt geadverteerd dus op een aantal belangrijke manieren veranderen. Adverteerders zullen zich in de toekomst moeten aanpassen aan deze nieuwe realiteit.

Voorbeelden van veranderingen die we kunnen verwachten:

  • Adverteerders zullen meer gebruik gaan maken van targeting op basis van bijvoorbeeld demografische gegevens. Dit is een minder nauwkeurige vorm van targeting dan targeting op basis van persoonlijke gegevens zoals interesse en gedrag, maar het is ook minder gevoelig voor privacywetgeving.
  • Adverteerders zullen meer gebruik gaan maken van retargeting. Dit is een vorm van adverteren waarbij advertenties worden getoond aan mensen die eerder een website of app hebben bezocht. Retargeting is een effectieve manier om mensen te bereiken die al interesse hebben getoond in een product of dienst.
  • Adverteerders zullen meer gebruik gaan maken van native advertising. Dit is een vorm van adverteren waarbij advertenties worden gepresenteerd als normaal onderdeel van de inhoud van een website of app. Native advertising is een effectieve manier om de aandacht van gebruikers te trekken zonder dat ze zich bewust zijn van het feit dat ze een advertentie zien.
  • Inzetten van andere methodes door adverteerder om hun doelgroep te bereiken is ook niet geheel ondenkbaar. Zo kan het bijvoorbeeld in de toekomst meer gaan lonen om bijvoorbeeld SEO of SEA in te zetten in plaats van adverteren op social media. Hier richt je je immers op mensen die zelf zoeken, en dus een bepaalde intentie hebben rondom jouw product. Ook kan dit een goede methode zijn om de retargeting funnel te vullen.

Het is nog te vroeg om te zeggen wat de langetermijneffecten van de uitspraak tegen Facebook zullen zijn. Het is echter duidelijk dat deze uitspraak een belangrijke rol zal spelen in de toekomst van online adverteren.

De impact van de rechtzaak tegen Facebook op jouw online advertenties

door | nov 21, 2023 | Blogs | 0 Reacties

Deze blog is geschreven door:

Different Marketing

Different Marketing

Fullservice online marketing bureau

Different Marketing is een fullservice online marketing bureau. Onze jarenlange kennis rondom online marketing delen we graag middels onze blog. Wij posten regelmatig blogs met tips en tricks rondom online marketing.